سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عالمان شیعه
شرح حال آیت الله العظمی سید محمد علی شهرستانی
پنج شنبه 91 مهر 13 توسط محمد مجاهدی

آیت الله العظمی سید محمدعلی حسینی مرعشی شهرستانی در شب دوشنبه ماه رجب 1280ق، در بیت علم وفقاهت در کربلا دیده به جهان  گشود.  وی در اوان نوجوانی به یادگیری ادبیات فارسی و عربی روی آورد و بر محتوای آن کتاب ها احاطه کافی پیدا کرد پس از آن سطح حوزه را که در آن عصر شامل معالم، قوانین، لمعهو ریاضمی شد به خوبی فرا گرفت و در کنار آن ها به یادگیری دانش های هیئت، حساب و فلسفه نیز پرداخت.

وی محضر استادان و عالمان بسیاری در شهرهای کربلا، نجف اشرف و سامرا را درک نمود و از چشمه سار معارف و کمالات اخلاقی آن بزرگان، جان تشنه خود را سیراب نمود؛


برخی از استادان و فقیهانی که بیشترین نقش را در شکل گیری شخصیت علمی و اخلاقی ایشان داشته اند عبارتند از:



1. پدرشان آیت الله سید محمد حسین شهرستانی (م 1315ق)


 

2. آیت الله ملا محمد فاضل ایروانی( 1306ق)


 

3.  آیت الله  میرزا حبیب الله رشتی (م 1312ق)



4. آیت الله  سید محمد حسن شیرازی(مجددشیرازی) (م 1312ق).



پس از در گذشت پدرش آیت الله العظمی سید محمد حسین به جای وی به امامت و مرجعیت دینی و تدریس علوم و تربیت شاگردان پرداخت؛ مقام علمی و توان بیان مطالب علمی آن بزرگوار سبب شد تا جویندگان علوم حوزوی از اقصی نقاط جهان تشیع به محضر وی حاضر شوند و از خرمن پربار علم و کمالات اخلاقی او به خوشه چینی بپردازند.


سرانجام آن عالم عامل در یازدهم ماه رجب سال 1344ق در کربلا دیده از جهان مادی فروبست و به دیدار معبود خویش شتافت. پیکر آن بزرگوار پس از تشییع، در  حرم مطهر حسینی در مقبره خانوادگی کنار مزار پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.


 

آیت الله سید محمد علی شهرستانی درمبارزه ضد استعماری روحانیت شیعه در عراق فعال بود ولذا دولت انگلیس ایشان را  همراه   با ""آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی"" و""میرزای نائینی""   به ایران تبعید کرد.

 


ازایشان درحدود پنجاه اثر باقی مانده است از آثارش می توان به:"تحفة المومنین " رساله عملیه فارسی "الدرة الوجیزة"در شرح "الوجیزة"شیخ بهائی."نتیجة الفکر فی الولایة علی البکر"."کنزالفوائد"هدیة المومنین"التحفة الرضویة"قبلة البلدان"الاعراضیة"محاسبة النفس"الدرالفرید"انیس المصلین"التذکرة فی شرح التبصرة"التبیان فی تفسیرغریب القرآن"فوائد الطب ومجرباته "نصرةالشریعه فی الاستنصار لمذهب الشیعه "خیرالزاد"و....اشاره نمود.


تصاویری از آیت الله العظمی سیدمحمدعلی شهرستانی

درجوانی  (حوالی سال 1314قمری)

آیت الله العظمی سید محمد علی شهرستانی

آیت الله العظمی سید محمد علی شهرستانی

آیت الله العظمی سید محمد علی شهرستانی




____________________________________________________________________________________
 
 
درباره وبلاگ



آرشیو مطالب
مطالب اخیر
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
کل بازدید : 6001
بازدید امروز :3
بازدید دیروز : 2
تعداد کل پست ها : 6
امکانات جانبی

پیام‌رسان
نقشه سایت
اوقات شرعی
RSS 2.0


دانشنامه مهدویت

لوگوی دوستان
 

 

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin